Instrument

Denna sida uppdaterad 2014-10-28 kl 20.26

OBS! Längre ner på denna sida finns en lista på de instrument jag har till försäljning

TIPS TILL DIG SOM TÄNKER KÖPA DIN FÖRSTA BANJO, eller andra eller tredje...       Under de drygt 30 år jag drivit min lilla musikfirma har intresset för banjos aldrig varit så stort som just nu. Det är jättekul! Samtidigt är det förstås så, att med det ökande intresset så dyker det också upp ett antal nya märken på marknaden. Det mesta i de billigare prislägena kommer från Asien, och en del faktiskt även från USA, och dessvärre  är långt ifrån allt värt att rekommendera. Många instrument kan se nog så fina ut på utsidan, ofta kopior av Gibsons klassiska modeller, men när man spelar på dom, och tittar efter hur dom är konstruerade, så inser man snabbt att dom är gjorda av folk som bara sett en chans att hänga på en trend och tjäna snabba pengar på kundernas okunskap.

Den ursprungliga banjon, som sägs ha uppfunnits av amerikanen Joel Sweeney i mitten av 1800-talet, var 5-strängad. På 1910-talet hittade någon på den 4-strängade varianten, som finns i två modeller, tenorbanjon (vanligtvis 19 band, men 17-bands finns också och är mycket poppis bland dom som spelar irländsk musik) och plectrumbanjon med 22 band. Dessutom har man under åren hittat på en lång rad bastarder, t ex mandolinbanjo, ukulelebanjo, gitarrbanjo, cellobanjo, basbanjo.

Valet av banjotyp
avgörs i huvudsak av vilken typ av musik man tänker spela på instrumentet. Skall man spela bluegrass/country så bör man välja en 5-strängad och skall man spela Dixieland/New Orleansjazz bör man välja en tenor- eller plectrumbanjo. För irländsk musik används mestadels tenorbanjo.  Spelsätten skiljer sig på så sätt att den 5-strängade banjon vanligtvis spelas med  finger- och tumplectrum alternativt i s k clawhammerstil med bara fingrar och tummen medans den 4-strängade spelas med ett vanligt platt plectrum.  Många gitarrister som vill spela lite banjo emellanåt väljer kanske en 6-strängad banjo, s k gitarrbanjo. Denna hybrid kräver lite extra stabilitet i konstruktionen för att inte rassla och skramla och det finns tyvärr alltför många billiga, ganska usla gitarrbanjos på marknaden. Köp inte de allra billigaste varianterna är mitt tips! Och se till att det finns ordentliga justerstänger inuti banjokroppen för det blir ett enormt strängdrag från så många bassträngar, och det kommer att betyda att banjokroppen deformeras på sikt, om det inte finns stänger som stagar upp kroppen.         

Det första man bör titta noga efter när man köper  banjo är att den har en träsarg (s k rim) med någon form av tonring av metall på toppen. Tonringen är banjons absolut viktigaste del. Tonringen syns inte alltid från utsidan eftersom den täcks helt eller delvis av skinnet, så det kan vara bra att skruva loss bottnen (detta skall vara en mycket enkel procedur) och titta efter hur konstruktionen ser ut. Från insidan ser man vanligtvis tonringen enkelt. Den ligger mellan träsargen och insidan skinnet. Det som betraktas som det bästa materialet för en tonring är  s k klockbrons (bell bronze). Detta är dock ett mycket dyrt material och dessutom svårarbetat eftersom det skall gjutas och därefter svarvas. Därför förenklar en del tillverkare det för sig genom att göra tonringar i t ex mässings- eller stållegeringar, och det är också oftast okay, även om det ljudmässigt kan bli ett litet steg lägre. Eftersom dessa material är billigare och mer lättarbetade blir priset avsevärt lägre.  Sen finns det tyvärr lurendrejare som gör tonringarna, och ibland t o m hela sargen av aluminium. Förnicklar man sen aluminiumen så blir det förvillande likt en "riktig" tonring. Knacka på en aluminiumkastrull så hör du genast att det är ett helt klanglöst material! Undvik således att köpa banjos med sarg eller tonring av aluminium!  Det finns både nya och riktigt gamla banjos med metallsarg som låter helt okay, men då rör det sig om legeringar av andra metaller, t ex mässing eller stål. Det finns dessutom både amerikanska och asiatiska tillverkare av idag som gör billighetsvarianter av banjos som saknar tonring helt och hållet. Skinnet vilar bara på träsargen. Man har helt enkelt tagit bort den viktigaste delen ur banjon och kan därmed göra en avsevärt billigare banjo - allt för att p g a det låga priset sälja till kunder som inte själva har någon tidigare erfarenhet av banjos. Denna konstruktion kan ge ett "träigt" och mjukt, vackert ljud, men volymen och kraften och det karaktäristiska  "klippet" saknas i banjon. Ett första tecken på att en banjo är dålig är oftast att den är alltför lätt. Tonring, spännring, muttrar, skruvar, tätvuxet trä m m är tungt, och en bra banjo väger ofta ganska mycket, vanligtvis mellan 4 och 5  kilo!

Eftersom banjos har väldigt smala halsar påverkas träet i dessa mer än man tror av luftfuktighet och temperatur. Därför är det viktigt att det finns en s k dragstång i halsen (s k trussrod) med vilken man kan justera halsens böjning. Dragstången kan inte avhjälpa problemet med en hals som vridit sig, enbart rätta till halsens "svank". Många banjos från 20-30-talet har en lamellimmad hals utan dragstång, eller med en inlimmad metallförstärkning och denna konstruktion brukar också ha klarat sig ganska bra. Titta längs halsen från båda håll och se om halsen är rak. Är den rak så finns ingen större risk att den skall ändra sig något mer i framtiden. En svag svank, dvs nedåtböj på mitten kan accepteras, men en rygg, dvs en böj uppåt på halsen brukar ofta ge rassel och problem.
Dessutom bör det finnas justerstång eller justerstänger (rim rods) inuti banjons kropp för att justera vinkeln på halsen om stränghöjden skulle vara för låg eller för hög. Vissa banjos har bara en stång, och det är oftast acceptabelt, även om två stänger ger en helt annan stadga åt banjokroppen och förhindrar att den med åren blir oval. Många banjos med denna enstångskonstruktion blir, på grund av strängdraget, ovala i överkanten med tiden och då är det väldigt svårt att hitta skinn som passar, och svårt eller t o m omöjligt att justera stränghöjden för att få banjon lättspelad igen. Många äldre banjos från 20- och 30-talet hade en trästång (s k dowel stick) rakt genom banjokroppen för att staga upp sargen. Denna konstruktion ger, enligt mitt förmenande, den bästa och mest naturliga ljudöverföringen mellan halsen och kroppen. Nackdelen är dock avsevärt sämre justerbarhet när det gäller halsvinkeln. Har banjon denna konstruktion, och stränghöjden är okay, så är det dock oftast inget problem. Har det inte uppstått problem med denna konstruktion under de första åren så brukar inget hända senare heller. Banjos som helt saknar justerstänger eller trästång bör man passa sig för. Sådana banjos brukar ganska snart få en stränghöjd som inte är acceptabel, och justermöjlighet saknas också helt.

Stämskruvarna (tuning pegs) måste absolut ha utväxling. Detta gäller förstås även skruven för 5:e strängen. Direktverkande s k friktionsskruvar brukar tämligen snart sluta fungera och då är det omöjligt att få banjon att hålla stämningen. Håller stämskruvarna inte stämningen drar man åt den lilla skruv som håller ihop stämskruven och som sitter i ändan av stämskruvsknoppen. Till slut kan man dock hamna i ett läge då det inte går att dra år skruvarna mer och då kan man testa med att först byta knopp, och om inte detta hjälper, byta hela stämskruven.

Stränghållaren (Tailpiece) är mycket betydelsefull för ljudet. Stränghållaren skall vara så stabil att den inte egensvänger när man spelar för då kan den vibrera med annan svängning än strängarna och därmed ta död på en del av klangen och ge ett odistinkt ljud, brum o d. Olika varianter av lock som fälls över stränghållarna ger också ofta oönskade vibrationer och rassel, och försvårar dessutom strängbyte. Den typen av stränghållare bör man således undvika om möjligt, enligt mitt förmenande. Stränghållaren måste vara av så kraftigt material att den inte rätar ut sig i 90-gradersböjen vid sargkanten och den skall också helst ha en justerskruv för att man skall kunna ändra vinkeln och därmed trycket på stallet. En stränghållare som rätat ut sig i 90-gradersböjen ger inget tryck alls på stallet och därmed tappar man direkt volym och framför allt distinktheten i ljudet. Normalt sett är det så att ju närmare skinnet framkanten på stränghållaren ställs, desto "vassare" blir tonen. Det finns dom som hävdar att stränghållaren inte skall vara justerbar, men jag har mycket svårt att inse fördelarna med en icke justerbar stränghållare (även om Earl Scruggs använde en sådan....) Stränghållare av pressad plåt bör undvikas, dom är oftast för tunna och ger brum och dissonans i banjon. Testa stränghållaren genom att knacka på den ganska hårt med fingertoppen. Om stränghållaren rasslar, brummar eller ger ifrån sig annat ljud än ett kort, "stumt" ljud är den för vek. Ibland kan det gå att avhjälpa en del av sådana bekymmer med en s k dämpare, en tyngd som man hänger på strängarna mellan stallet och stränghållaren och som tar bort en del oönskade vibrationer och därmed renar ljudet lite grand.

För dig som köper en 5-strängad banjo kan det också vara bra att tänka på att du ganska snart vill spela i andra tonarter är G-dur. Vill du inte hålla på att stämma om mellan varje låt så behöver du använda en capo. Det innebär att du också behöver en capo för 5:e strängen. Enklast och bäst är förstås att köpa en banjo som antingen har ett 5:esträngscapo eller också  s k capo spikes monterade redan från fabrik. Antingen monterar man en skena på halsens utsida med en liten justerbar "finger" som man skruvar ner på önskat band, eller så monterar man capo spikes (små spikar liknande dom man använder på modelljärnvägar för att hålla fast rälsen) i greppbrädan. Jag brukar beställa alla nya banjos med spikes på band 7, 8, 9 och 10.                                                                                                                     

Banjoskinn (banjo head), stall (bridge) och strängar är förbrukningsmaterial. Moderna plastskinn är svåra att slita ut så vanligtvis byter man p g a att skinnet blivit skadat eller avnött och repigt på ytan. Det kan också vara så att man till slut har spänt skinnet så kraftigt att man överskrider dess sträckgräns och då brukar spänsten försvinna och det går inte att justera mer. Banjoskinn finns i många olika utförande och ytskiktsvarianter, se avdelningen "Banjoskinn". De flesta som spelar bluegrass banjo brukar föredra s k frostat skinn, dom som spelar oldtime/clawhammer föredrar ganska ofta ett skinn som ger ett "plunkigare" ljud, t ex Renaissance-skinn, och dom som spelar 4-strängat väljer ganska ofta ett skinn med slät utsida eftersom man annars ganska snart sliter bort den vita ytan på skinnet med plectrumet. Detta är dock förstås, som allt annat, en smaksak och är man osäker så är det bästa förstås att prova sig fram.
Samma sak gäller för stall. Tjocka och höga stall är populära idag eftersom de ger lite mer volym och bas. Stallet är mycket viktigt för ljudet och det finns mycket att vinna på att prova ut rätt stall till banjon. Stallet kan förändra banjons ljudkaraktär och volym radikalt, till det bättre eller till det sämre. För 5-strängade banjos finns också s k kompenserade stall att ta till om banjon är svår att intonera. Stallets placering är förstås oerhört viktig för att banjon skall stämma. Principen för stallets placering är följande: Avståndet från sadeln (uppe vid banjons huvud) till metallbandet mellan 12:e och 13:e bandet skall vara samma som från detta band till stallet. Varje avstånd motsvarar en oktav. Mät således från sadeln t o m 12:e bandet och mät sedan upp samma avstånd från detta band till stallet. Sedan kan det ändå vara så att du behöver justera stallet någon millimeter uppåt eller nedåt, eller t o m ställa stallet aningen snett för att det skall stämma bra. Slå an en lös sträng och tryck sen ner på 12:e bandet och slå an strängen igen. Då skall dessa två toner vara lika, men med en oktavs skillnad. Enklast och exaktast blir det om du har en bra stämapparat till hjälp förstås.

En sak att tänka på är också den att de flesta banjospelare (inte minst jag själv) är mycket noga med att det instrument man spelar på skall vara vackert format och ha väl valt trä, ha vackra inläggningar, ett vackert format huvud osv. Detta är ju inget som spelar någon som helst roll för ljud och spelbarhet, men det kan ha en MYCKET STOR betydelse för möjligheten att sälja instrumentet den dag du vill byta upp dig eller kanske sälja av andra orsaker. Det har också stor betydelse för ditt eget intresse att plocka fram banjon för att spela en stund. En vacker banjo, som dessutom låter bra och är lättspelad, ökar spelintresset - det är åtminstone min absoluta uppfattning! Sen vet även jag att det där med vad som är vackert och inte vackert, det är väldigt olika för varje människa.  

En väldigt viktig sak när du skaffat banjo - eller andra instrument - KLISTRA ABSOLUT INTE PÅ DEKALER, NAMNLAPPAR, GULDSTJÄRNOR ETC  på instrumentets lackade ytor!!!! Klistret kanske går bort om man tar bort klistermärket, men det blir ändå nästan alltid en färgförändring i lacken och den går inte bort utan blir bara mer och mer markerad med åren verkar det. Sådana märken drar kraftigt ner intresset hos en eventuell köpare.

Banjon betraktas oftast som en amerikansk uppfinning (även om många, troligen med all rätt, hävdar att den ursprungligen härstammar från  Asien eller Afrika) och det är nog odiskutabelt att de bästa instrumenten har tillverkats, och fortfarande tillverkas, i USA. Detta är ett faktum som jag tror att väldigt många är medvetna om och en och annan har därför gjort misstaget att köpa en billig skräpbanjo på grund av att man trott att det varit en amerikansk banjo. Orsaken är väldigt ofta att man låtit lura sig av att det står Remo Weatherking "Made in USA" på banjoskinnet trots att det bara är skinnet som är från USA, medans själva banjon kanske är en Marma från gamla Östtyskland eller en Duke, Samick eller Fender e d från Korea.

Här följer en lång, men ändå mycket ofullständig, lista på banjomärken och dess ursprung:    

Levin (tillverkades fram till ca 1948), Nymif (Nya Musikinstrumentfabriken)  - Sverige

Marma, Herwigan - Östtyskland (Ingen av dessa tillverkas idag- lyckligtvis...)                                      

CID, Este, Framus, Hagström, Waidele - Tyskland   (Ingen av dessa tillverkas idag)

Pietsch - Tyskland

Just Poulsen, Peter B Pedersen  -Danmark (Ingen av dessa tillverkas idag)   

Clifford Essex , Gremlin, Abbot, John Grey, Windsor, Jedson, Paragon, Dallas, Bohee, Boosey, Cammeyer, Cole, Keech, Savana m fl m fl  - England (ingen av dessa tillverkas idag)

Prucha, Strunal - Tjeckien  

Abilene, Agile, Aida, Alabama, Alex, Alton, Andrews, Anjo, Antares, Antoria, Archer, Aria, Ariang, Ariana,  Ashbury, Ashland, Alvarez, Aoyama, Argus, Astro, Atlas, Austin, Aztec, Bama, Barclay, Bean Blossom, Bently, Bestler, Bluebell, Blue Ridge, Bolero, Booringwood, Bradley, Brazos, Cameo, Canora, Carlos, Caraya, Castilla, C F Mountain, Checkmate, Chicago, Collins, Conn,  Conqueror, Con Solo, Conrad, Contessa, Continental, Cort, Cortez, Cortley, Crestline, Crestwood, Crown, Dakota, Danville, Dean, Delta, Disco, Dixon, Desert Rose, Dorado Drifter, Duke, Eagle, Easton, Echo, EKO, Electra, Elger, el Degas, Emperador, Empro, Encore, Epiphone, es-s, Franciscan, Fender, Festival, Galveston, Gamma, Gitano, Global, Granada, Grande, Greg Bennett, GTR, Halifax, Harley Benton, Highland, Honer, Hondo, Ibanez, Iida, Infinity, Imperia, Jay Turner, JB Player, J&D, Johnson, Kasuga, Kawai, Kay, Kent, Kentucky, Kimberly, Kona, Kyoto, Lark In The Morning, Leo, Lero, Letomas, Lotus, Lyle, Madeira, Maestro, Mann, Mansfield, Marco Polo, Marlin, Marquis, Matador, Maya, Melodier, Melody Plus, Montana, Morelli, Morgan Monroe, Morris, Musima, Nardan, Nashville, Norma, National, Odessa, Oscar Schmidt, Oregon, Ozark, Palmer, Pan, Paramount, Pedro Martinez, Peerless, Penco, Pirles, Prarie, Ranier, Raven, Recital, Remco, Rhapsody, Richwood, Ridgeland, Rodeo, Rogue, Rover, Saga, Samick, Santa Rosa, Savannah, Savoy, Scott, Sekova, Seville, Shiro, Sho-Bud, Sierra, Sigma, Sonata, Sovereign, Springfield, St Moritz, St George, Surf City, Taco, Taka, Tanglewood, Tele Star, Tempo, Tenada, Tenesy, Tennessee, Tokai, Tradition, Truetone, Trump, Tyler Mountain, Univox, Vargas, Washburn, Wave, Vega (Se nedan), Venson, Ventura, Vivi, Washington, Wayne, Westbrook, Westfield, Westminster, Wine, Wilson Collins, Yakoma plus kanske 50 andra märken (en del tillverkas fortfarande, andra är nedlagda eller har bytt namn till något annat amerikansktklingande)  -   Korea, Indonesien, Japan, Kina 

Stelling, Gibson, OME, Deering, Wildwood, Bell Banjos, Bart Reiter, Sullivan, Chuck Lee, Nechville, Stealth, Chanterelle, Bishline, Tennessee (Obs finns även en asiatisk tillverkning), Hartel, Kevin Enoch, Thornburg, Jeff Menzies, Louzee, Huber, Yates, Mitch, Hopkins, Unger, Goose Acres, Cedar Creek, Buckeye Banjos - USA (Alla dessa tillverkas idag)  

Romero Banjos - Canada 

Bacon & Day, Ludwig, Stromberg, Paramount, Liberty, Rich & Taylor, ODE, Trujo, Slingerland, Majestic, Weymann, Imperial, SS Stewart, Leedy, Lyon & Healy, Iucci, Rettberg & Lange, Martin, White Swan, A C Fairbanks, Orpheum, Langstile, Kay, Gariepy, Dobson, Bruno, Thompson & Odell, Harmony, Ditson, Holcomb, W A Cole, Houdlett, Buckbee, Melody King, H Rayner, Richelieu plus ett stort antal ytterligare -  USA.  (Alla dessa är äldre amerikanska märken som inte längre tillverkas)  

Följande märken har tidigare tillverkats i USA men görs numera i Asien: Fender, Epiphone, Washburn, Gretsch
                                                                                                                               Följande märke är amerikanskt, tillverkades under en period i Asien, men görs nu återigen i USA:  Vega (ägs av Deering)   
                                                                              
Följande märken tillverkas helt eller delvis i Asien för olika amerikanska firmor:  Gold Tone, Gold Star, Recording King

Hör gärna av dig om du känner att du behöver råd inför ditt banjoköp. Jag lovar att vara så ärlig som möjligt i mina synpunkter, oavsett om det gäller de märken jag själv säljer eller andra. Jag har stött på de flesta banjomärken och -modeller under de 30 år jag hållit igång min firma, och de drygt 50 år jag spelat banjo, så jag tycker själv att jag har ganska bra koll på ämnet banjos!

Lycka till med banjoköpet!

Sture

_________________________________________________________________________

Jag är grossist för flera av USA.s absolut främsta banjotillverkare av idag, bla Stelling och OME som båda gör suveränt fina 4- och 5-strängade banjos i ett stort antal olika modeller och prislägen.                                  

(Gå gärna in på Stellings hemsida och läs om tillkomsten av deras Viking banjo och notera MIN personliga insats i banjohistorien! Adressen till Stelling finns nedan eller under Länkar)

Jag har nu även agenturen för amerikanska Gold Tone, som gör mycket fina instrument till synnerligen förmånliga priser! Delarna till instrumenten tillverkas i Kina efter specifikationer och ritningar från amerikanska Gold Tone.   Därefter monteras och sätts instrumenten upp i USA. Allt jag fått hem hittills har varit väldigt lättspelat och ljud och finish har varit mycket bra. Gold Tone har blivit en stor succé!

Jag kan ta hem andra fabrikat såsom Gibson, Nechville, Deering, Wildwood, Bart Reiter, Sullivan, Martin, Dobro m fl. Är du intresserad av ett amerikanskt kvalitetsinstrument så kontakta mig för mer information och priser

Intresset för resophonisk gitarr - eller Dobro som man vanligtvis säger - har ökat kraftigt de senaste åren och jag har nu möjlighet att erbjuda det absolut bästa från USA, nämligen Beard Guitars som jag fått agenturen för. Jag försöker hålla några modeller i lager, men tar förstås hem andra modeller på beställning. Titta gärna in på Beards hemsida. Dessutom har jag förstås Gold Tones sortiment av dobros, som blivit en enorm succé.

NYHET! På grund av ett ökande intresse för de i Sverige tämligen sällsynta instrumenten DULCIMER och STRUMSTICK så har jag skaffat mig agenturen för McSpadden Dulcimers resp. McNally Strumsticks, två  mycket förnämliga helamerikanska märken.

                         **********************************************************

Jag har för det mesta begagnade och nya stränginstrument hemma, eller har kunder som vill sälja ett instrument. Jag har dessutom en lång lista på folk som vill köpa instrument. Därför söker jag stränginstrument av de flesta slag. Hör av dig om du har något att sälja eller om du är intresserad av att köpa!

(Nedanstående lista ändras fortlöpande, men alla instrument hinner inte in i listan så vill Du vara riktigt uppdaterad så ring mig emellanåt, eller sätt upp Dig på min sökes-lista)

En liten Levin-samling. Ej till salu.

 

HÖR AV DIG OM DU VILL SE FOTO PÅ INSTRUMENTEN PÅ LISTAN NEDAN! JAG HAR DIGITALA BILDER PÅ DE FLESTA! FÖR BILDER OCH TEKNISK INFORMATION OM INSTRUMENT FRÅN :                                     

STELLING BANJO WORKS, se www.stellingbanjo.com/

OME BANJO CO., se  www.omebanjos.com

GOLD TONE INSTRUMENTS, se www.goldtone.com

BEARD GUITARS, se www.beardguitars.com

McSpadden Dulcimers, se www.mcspaddendulcimers.com

McNally Strumsticks, se www.strumstick.com

OBS! De instrument som jag noterat med (NY) nedan är sådana som jag tar hem kontinuerligt och försöker hålla i lager.

Stelling, OME, Gold Tone och Beard har många fler modeller att välja bland. Titta in på deras hemsidor.

5-string banjos

OBS! Väntetiderna för nya instrument från Stelling, Beard och andra amerikanska tillverkare är just nu 2-6 månader! När det gäller de dyraste instrumenten, dvs Stelling banjos och Beard dobros, har jag sällan mer än ett exemplar i lager varför det ibland kan bli lite väntetid om jag nyligen sålt lagerexemplaret.

Stelling är min egen favorit bland dagens tillverkare av 5-string banjos. Suveränt amerikanskt hantverk rakt igenom. Enormt lättspelade och stabila i stämningen och dom har förstås ett kanonljud. Med den nya konstruktionen med en lite annan form på sargen, som dessutom är gjord av s k oldwood, har Stellings banjos fått en djupare ton.

Stelling Sunflower 5-string med den revolutionerande lönnsargen av 100-årigt "Old wood" från Lake Superiors botten! (Det här är inte bara ett reklamtricks! Den nya sargen ger ett fantastiskt ljud!) ....Stelling har också gjort vissa modifieringar på rimmen vilket gett ett  fylligare ljud. Synnerligen vacker flammig lönn. Djupt, vackert och kraftfullt ljud. Capo spikes monterade . Kanadensiskt TKL Deluxe etui ingår. Den här banjon faller man för direkt!  (NY) Pris 34.800 kr.

Stelling Sunflower 5-string banjo ca 15 år gammal. Professionellt ombandad. Mycket fint skick. Spikes, etui.  Pris 25.000 kr

Gold Tone "Orange Blossom" OB250+TP  5-string banjo. Tony Pass "oldwood" sarg, JLS amerikansk bronstonring. Lönn i hals och resonator. Ebenholtzgreppbräda. Gary Sosebee-stall. Uppgraderad med capo-spikes på 7:e-10 bandet. Vackra inläggningar. Graverat armstöd. Fin finish och kanonljud!  Kanadensiskt TKL Deluxe etui.  (NY) 16.900 kr (Ett ex kvar till gamla priset! Sen höjs priset med ett par tusenlappar!)

Gold Tone "Orange Blossom" OB250+  5-string banjo. JLS amerikansk bronstonring. Lönn i hals och resonator. Ebenholtzgreppbräda. Gary Sosebee-stall. Uppgraderad med capo-spikes på 7:e-10 bandet. Vackra inläggningar. Graverat armstöd. Fin finish och mycket bra ljud!  Kanadensiskt TKL Deluxe etui.  (NY) 16.300 kr

Gold Tone "Orange Blossom" OB250 5-string banjo inkl. TKL hårt etui. Lönnhals och -resonator. Ebenholtzgreppbräda. Gjuten mässingstonring. Uppgraderad med capo-spikes på 7:e-10 bandet. Vackra inläggningar. Fin finish och mycket bra ljud!  (NY) 11.700 kr

Gold Tone "Bluegrass Special" BG250F 5-string banjo inkl. hårt etui. Mässingstonring.  Lönnhals, rosewood greppbräda. Uppgraderad med capo-spikes på 7-10:e bandet.  (NY) 10.400 kr

Gold Tone "Bluegrass Special" BG-150F Ny modell. 5-string banjo inkl. hårt etui. Full flange, tonring av mässing. Hearts & flowers inläggningar. Uppgraderad med capo-spikes på 7-10:e bandet.  (NY) 8.200 kr

Gold Tone "Whyte Laydie" WL-250, 5-string oldtime banjo, open back, 1/2" sarg med Vega White Ladye-tonring ger det riktiga, "plunky" oldtimeljudet. Greppbräda av ebenholtz med vackra inläggningar. "Scooped" (dvs försänkt) greppbräda närmast banjokroppen. Uppgraderad med capo-spikes på 7-10 bandet. Renaissance-skinn. Etui ingår.   (NY) 9.600 kr

Gold Tone "Whyte Laydie" WL-250+, 5-string oldtime banjo, open back, 1/2" sarg med Vega White Ladye-tonring ger det riktiga, "plunky" oldtimeljudet. Greppbräda av ebenholtz med en mycket vacker Tree of Life-inläggning.  Uppgraderad med capo-spikes på 7-10 bandet. Renaissance-skinn. Etui ingår  (NY) 11.100

Gold Tone BC-350 Bob Carlin-modell. 5-string, old-time banjo, open back, 12" lönnsarg, ebenholtz greppbräda, "Hot Dog" armstöd, Renaissance-skinn. En mycket intressant banjo med s k dowel-stick-konstruktion, dvs en trästång genom pot´en i st f justerstänger av metall. Detta ger den perfekta samklangen mellan banjons kropp och hals. (En konstruktion som många gamla klassiska märken som t ex Bacon & Day och Vega använde sig av på 20-talet) Capo spikes på 7-10 bandet. Etui ingår. (NY) 11.100 kr

Gold Tone Cripple Creek CC-50R/P, enkel men väl fungerande nybörjarbanjo. Uppgraderad med planetväxlade stämskruvar och capo-spikes på 7:e-10:e bandet. Vadderad gig-bag ingår (NY) 4.600 kr

Gold Tone Cripple Creek CC-50, enkel men väl fungerande nybörjarbanjo. Open back. Uppgraderad med capo-spikes på 7:e-10:e bandet. Vadderad gig-bag ingår (NY) 3,600 kr

Gold Tone Cripple Creek CC-OT, enkel open back oldtimebanjo med tonring av mässing, scooped greppbräda, capo spikes, vadderad gigbag (NY) 4.200 kr

Gold Tone Cripple Creek CC-MINI. Den perfekta banjon för semesterresan! Open back, 8" pot, Naturell lönn med rosewood greppbräda. Uppgraderad med capo-spikes, stämskruvar med utväxling. För öppen C-stämning (CGCEG, dvs samma som om du sätter en capo på 5:e bandet på en vanlig 5-string). Vanlig G-stämning funkar också med lite tjockare strängar. Vadderad gig-bag ingår. (NY)  4.400 kr

Gold Tone CEB5 cellobanjo. Nylonsträngad. Stäms en oktav lägre än standard 5-string.   14" pot, Open back. Lönnhals med ebenholtzgreppbräda. Mycket vackra Weyman-style inläggningar, "snake-head" banjohuvud. Etui. (NY) 10.900 kr

Bacon Professional 5-string, open back banjo från ca 1910. Fred Bacon var en mycket hyllad amerikansk banjospelare som också startade en banjofabrik. Bacon Banjos gjorde mycket fina instrument som är mycket eftersökta av såväl musiker som samlare. Direktverkande stämskruvar. Banjon har en s k internal resonator, som var en av Fred Bacons egna, fiffiga och eleganta  uppfinningar. Pris: 12.600 kr

Plectrumbanjos

Gold Tone Plectrum Special PS 250 plectrumbanjo inkl hårt etui. Fin finish och bra ljud. (NY)  9.900 kr

Tenorbanjos

Gold Tone Tenor Special TS250 inkl etui. Flattop tonring. Fin finish och kraftfullt, bra ljud.  (NY) 9.900 kr

Gold Tone Tenor Special TS250AT  inkl etui. Archtop tonring. Fin finish och kraftfullt, bra ljud. (NY) 11.800

Gold Tone IT250F Irish Tenor inkl etui. 17-bands hals. För G-tuning. Renaissanceskinn (NY) 10.900 kr

Gold Tone Cripple Creek Tenor. Enkel nybörjarbanjo som har de viktiga komponenterna - tonring, utväxlade stämskruvar, dragstång, rim rods. Dessutom ett mycket fint ljud! Gigbag ingår   (NY) 5.900 kr

Weymann Style #50 ca 1930, amerikansk kvalitetsbanjo. Mycket poppis i amerikanska banjoband bl a vilket bör vara ett tecken på en bra banjo! Vacker banjo i mycket fint skick. Originaletui Pris ca 8.500 kr

Bacon & Day #6 Ne Plus Ultra tenorbanjo från 40-50-talet. Tillverkad av Gretsch i USA. En superbt fin banjo med mycket bra ljud och perfekt spelbarhet. Pris 28.000 kr

Deering Sierra tenorbanjo, 2011. Amerikansk kvalitetsbanjo. Bronstonring, Stort ljud. Etui. Pris 21.000 kr

Kel Kroydon KK-11 tenorbanjo från 30-talets början. Tillverkades av Gibson, USA. En mycket vacker och spektakulär banjo med fint ljud. Originaletui (Troligen)  Pris diskuteras

Just Poulsen #4 Unic tenorbanjo från 1929. Suveränt fint danskt hantverk. Mycket fint skick och bra spelbarhet. En raritet! Pris 21.500 kr 

Just Poulsen #10 Unic tenorbanjo från 1956. Banjon är utrustad med en "ljudcone" inuti banjon för att förstärka volymen ytterligare. Suveränt fint danskt hantverk. Mycket fint skick och bra spelbarhet. Nästan nytt Peirre Bauvais flightcase ingår. En raritet! Pris 25.500 kr

Tenorgitarrer/plectrumgitarrer (4-strängade gitarrer)

Gold Tone har två olika tenorgitarrmodeller. Kolla in www.goldtone.com

Gitarrbanjos (6-strängade banjos. Stäms och spelas som gitarr)

Gold Tone GT-500. Naturell lönn, inbyggd pickup inkl volymkontroll, radiell greppbräda. Hårt etui ingår  (NY)  8.500 kr

Gold Tone har fler modeller av gitarrbanjos!

Mandoliner/Mandolor m m

Gold Tone GM-70+  F-style mandolin. Massivt granlock, massiv lönnbotten och sidor, förgyllda metalldelar. Sunburst. Mycket vacker, lättspelad och med fint ljud. Hårt etui ingår.  (NY) 7.900 kr

Gold Tone GM-35, F-style mandolin. Massivt granlock, lönn i botten och sidor .Sunburst. Mycket bra lättviktscase ingår  (NY)  Pris 3.800 kr

Gold Tone Mandola inkl hårt etui. Massiv gran i lock, mahogny i övrigt. Mjuk, vacker ton med mycket sustain. Inbyggd pick-up kan beställas.  (NY)  Pris 6.400 kr (exkl. pickup)

Gibson A 1924 (Loar-perioden), svart, snakehead modell, hårt originaletui. Inget plectrumskydd. Serienr 79791 FON 8229.  http://www.mandolinarchive.com/perl/show_mando.pl?3698  Pris 25.000 kr

Beltona KONA-style resin- och carbon fiber mandolin med Schertler pickup. Från 2000-talet. Handgjord i Nya Zeeland. Pris 7.500 kr

Pomeroy H-2 blackface mandola #80 med custom case. Handgjord i Colorade, USA. Pris 19.500 kr

Chris Stanley #53 A-mandolin med f-hål. Nyskick. Specialbeställning med lite bredare hals och rödbrun varnish finish. TKL case.  Pris 25.000 kr

Michael Kelly Oktavmandolin, f-hål och scroll, liknar Gibsons F5. Mensuren är 516 mm. Hårt, rektangulärt etui ingår. Pris 6.300 kr

Levin MB-175 Custom made mandolinbanjo med flange och 11" sarg. Raritet! Troligen enda byggda exemplaret. Originaletui. Lättspelad och fint ljud.  Pris 5.200 kr

Gitarrer  

Santa Cruz Tony Rice-modell Brazilian rosewood. Ca 1993. Etui ingår.  Pris 43.000 kr

Hopf Sevilla FVTS (Free vibrating top system), 1981, klassisk gitarr från Tyskland. Omgjord till standardsystem, troligen av Hopf-fabriken. Indisk rosewood, lock av alpgran, greppbräda i ebenholtz. En praktfull gitarr med stark ton. Perfekt skick. Pris ca 25.000 kr

Herman Conde, Madrid, 1979. En unik, klassisk gitarr, signerad. Riojacaranda i sarg och botten, alpgran i locket, ebenholtz greppbräda. En fantastiskt fin gitarr i nyskick. Pris ca 50.000 kr

B&J Serenader från 20-talet. Grå MOTS (celluloid pärlemor på sida och bak) och ovanlig cutaway. Enkelt pappfordral.  Pris 7.000 kr

Stella Rudick parlorgitarr från 20-talet. Tillverkad av Oscar Schmidt Co. MOTS greppbräda. Vacker och bluesig gitarr!  Pris 9.500 kr

Gold Tone GBG Baritonegitarr inklusive fint etui. Helt ny, men gitarren har en professionellt lagad hälspricka plus något litet stötmärke. Nypris ca 8.800 kr   Pris 5.400 kr

Dobros & Lap Steels

OBS! Jag har nu, förutom Gold Tone, även agenturen för Beard Guitars, en av världens absolut bästa och mest ansedda byggare av dobros. Dobro verkar just nu vara mycket "hett" och Gold Tone har blivit en enorm succé. Vill man slå på riktigt stort satsar man förstås på en äkta Beard dobro. Då får man det absolut ultimata instrumentet!

Beard E-modell.  6-string squareneck dobro med Fishman aktiv pickup inbyggd. Massivträ. Etui Suveränt vacker dobro med storartat ljud! (NY). Hör av dig för pris och leveranstid för nästa exemplar.

Beard R-modell, 6-string squareneck dobro med Fishman aktiv pickup inbyggd. Massiv mahogny i lock, botten och sargar. Otroligt vacker och välljudande dobro från en av världens absolut främsta byggare, amerikanen Paul Beard. Hårt, archtop TKL-etui.. (NY). Får in nästa exemplar i februari 2012 cirka. SÅLD. Hör av dig för pris och leveranstid

Gold Tone/Beard PBS squareneck dobro. Mahogny. Svarvad cone och spider av högsta kvalitet från amerikanska Beard. Beard/Fishman passiv pickup monterad. Etui ingår. Mycket vackert instrument med fin finish och härligt bluegrassljud. (NY) 10.600 kr (Utan pickup 9.000 kr)

Gold Tone/Beard PBSM squareneck dobro. Massiv mahogny i lock, sidor och botten. I övrigt lika PBS, ovan. Passiv Fishman pickup ingår    (NY) 13.800  Hör av dig för pris med aktiv Fishman pickup.

Gold Tone/Beard PBS Deluxe squareneck dobro, flammig lönn, sunburst, fina inläggningar, lönnbindings på hals och kropp. Beard USA-tillverkad svarvad cone och spider. Suveränt vackert instrument med kanonljud. Beard/Fishman passiv pickup monterad. Etui ingår.  (NY) 12.000 kr (Utan pickup 10.400 kr och med aktiv Fishman pickup 12.700 kr)

Gold Tone/Beard PBR rundhalsad dobro. Se PBS ovan. (NY)

Gold Tone LS6 lapsteel, 6-strängad,  inkl etui. (Titta på Gold Tones hemsida). En tuff lap steel i retro-stil.  (NY)  7.100 kr

Gold Tone LS8 lapsteel, 8-strängad,  inkl etui. (Titta på Gold Tones hemsida). En tuff lap steel i retro-stil.  (NY)  8.000 kr

Gold Tone Weissenborn LM, akustisk Hawaiigitarr i nyutgåva från Gold Tone. Helt i mahogny. Dean Markley pickup installerad. Mycket fint instrument med ett härligt ljud! (NY) Pris 8.900 kr  Gold Tone har två olika modeller på Weissenborn-gitarrer. Förutom LM finns modellen SM med massivt mahognylock, -botten och -sidor. Båda går att få med eller utan pickup. Spana in Gold Tones hemsida för mer info.

National Style 2 squareneck Tricone #1023, German Silver. Originalskick. Sällsynt! Icke originaletui  Pris 32.000 kr

National Style 1 squareneck Tricone #1121, 1928. German Silver. Allting inklusive etuiet är i originalskick. Har tillhört Maria Valente - musikalisk clown och mamma till mer berömda Catherina Valente Maria V sålde dobron till en svensk köpare under en sverigeturné 1944 och sedan dess har den endast spelats ett par gånger.  Pris ca 39.000 kr                                This instrument belonged to Maria Valente, mother to the world famous singer Catherina Valente. Maria was a musical clown and toured around the world. In 1944 she sold this instrument to a Swedish lady and it has only been played at a few occasions since then. Everything is in original condition including hardshell case

Fender Champion 6-strängad lapsteel. 1953. Nära nyskick. Nya Kluson stämskruvar (original Klusons finns med). Original pickup. Originaletui. Pris 8.900 kr

Gold Tone Weissenborn LM, ca 2009, akustisk Hawaiigitarr från Gold Tone. Helt i mahogny. Dean Markley pickup installerad. Spana in Gold Tones hemsida för mer info. Lite skrapmärken efter tumplectrum, men annars nästan i nyskick. Pris ca 5.800 kr (Nypris ca 8.200 kr)

Gold Tone/Beard PBS Deluxe ca 2008, squareneck dobro, flammig lönn, sunburst, fina inläggningar, lönnbindings på hals och kropp. Beard USA-tillverkad svarvad cone och spider. Suveränt vackert instrument med kanonljud. Mycket fint skick. Etui, 2 st spelstål, picks, axelrem och nytt strängset ingår. Pris 8.000 kr (Nypris ca 10.200)

Dulcimers

Jag har agenturen för McSpadden Dulcimers, USA. Firman startades på 60-talet och betraktas som en av dom förnämsta byggarna av dulcimers. Man gör dulcimers i ett stort antal varianter. Gå gärna in på deras hemsida (se länk ovan) och spana in vad som finns. Jag brukar försöka ha följande i lager:

McSpadden 4SHCR dulcimer från USA. Hourglass kropp, rosewood lock, körsbärsträ i sidor och botten. Huvud i form av scroll. Instruktionsbok medföljer. Gigbag i nylon ingår. Mycket välbyggt och vackert instrument (NY) Pris 4.250 kr

McSpadden 4SHCR dulcimer från USA. Hourglass kropp, rosewood lock, körsbärsträ i sidor och botten. Huvud i form av scroll. Inbyggd pickup. Instruktionsbok medföljer. Gigbag i nylon ingår. Mycket välbyggt och vackert instrument (NY) Pris 5.200 kr

Strumsticks

Jag har agenturen för McNally Strumsticks, USA och har vanligtvis deras Standard och Grand strumsticks i lager. Gå in på deras hemsida (se länk ovan) och spana in vad som finns att tillgå.  Detta är vad jag har i lager just nu:

McNally Standard strumstick med rosett. För G-stämning. Gigbag, nothäfte inkl CD medföljer  (NY)  Pris 1.700 kr

McNally Grand strumstick med rosett. För D-stämning. Gigbag, nothäfte inkl CD medföljer  (NY)  Pris 1.900 kr

McNally 4-string strumstick. Kan stämmas och spelas precis som en gitarr (de 4 tunnaste strängarna) eller tenorbanjo (CGDA eller GDAE). Gigbag medföljer (NY) Pris 2.000 kr

Ukar och ukulelebanjos

Gold Tone BUS ukulelebanjo, sopran, inkl. hårt etui. 8" skinn. Lönnhals, greppbräda i rosenträ. Stämskruvar med utväxling. En liten fin ukkebanjo med bra ljud. (Ny) 3.900 kr

Gold Tone BUC ukulelebanjo, concert size, inkl. hårt etui. 8" skinn. Lönnhals, greppbräda i rosenträ. Stämskruvar med utväxling. En liten fin ukkebanjo med bra ljud.  (NY)  3.900 kr

Gold Tone Banjolele Deluxe. Mässingstonring, flange och rsonator. 8" skinn. Ny modell 2014 med 18 bands hals. Hårt etui ingår.  (NY) Pris 5.900 kr

Gold Tone gör flera varianter av ukkar och ukulelebanjos. Jag tar gärna hem andra modeller på beställning. Kolla Gold Tones hemsida.

Övrigt

Gold Tone Chord-A-Harp. Autoharp med solitt granlock, naturell finish, 21 ackord. Inbyggd pickup, vadderad gigbag. Vikt ca 4 kg. Stämnyckel och kabel ingår.  Pris 5.300 kr  (NY)

GFI Pedal steel, 10-strängad. Amerikansk pedal i fint skick. Pris 16.000

Gold Tone Micro Bass. Akustisk/elektrisk basgitarr, 23" scale. Piezopickup, Aquila syntetiska strängar. Kraftig gigbag ingår.  Suveränt ljud! Finns i bandad och fretless variant. NYHET!     Pris 3.900 kr

Sidan uppdaterad 2014-10-28 kl 20.26